Middenin de Kooi bevindt zich een tijdelijk antikraak atelier waar beeldend kunstenaar Emma van Noort werkt, samen met collega-kunstenaar Gijsje Heemskerk en hond Wiske. In aanloop naar Emma’s solotentoonstelling sprak Cultuurfonds Leiden haar over haar werk en haar bestaan als Leids kunstenaar.

We zijn hier in je tijdelijke atelier aan de Lombokstraat, hoe belangrijk is een werkplek als deze voor jou?

‘Ik heb een tijdje thuis gewerkt, maar ik werk veel met hout en dat loop je door het hele huis heen. Ik vond dat zelf niet zo erg, maar mijn vriend vond het niet zo fijn. Zaagsel overal, verf aan de meubels, dat soort dingen. En het is ook heel fijn om een werkplek te hebben waar je gewoon aan het werk bent. Net als naar kantoor gaan eigenlijk. Daar bovenop geldt: hoe groter de ruimte, hoe groter mijn werk. Thuis moet ik er altijd rekening mee houden dat het door het trapgat moet dus het is heel fijn dat ik hier wat groter werk kan maken.’

Hoe ben je hier terecht gekomen?

‘Ik kom uit Leiden, heb de KABK in Den Haag gedaan en ben afgestudeerd in de richting autonoom. Eigenlijk heb ik me altijd verbonden gevoeld met het schildermedium, maar in de loop van de academie ben ik meer installaties gaan maken en nu combineer ik dat.

Een schilderij is een venster, binnen dat kader moet het gebeuren. Maar ik vind juist het ruimtelijke aspect ook heel interessant want dat betekent dat je er als bezoeker omheen kan lopen, dat je je ertoe verhoudt. Toch ben ik ook niet per se iemand die klassiek ruimtelijk werkt, mijn werk is wel altijd plat. Daar probeer ik nu wel steeds bewuster mee te spelen, de link tussen een schilderij heel ruimtelijk maken of een sculptuur heel plat. Dat vind ik interessant.’

En nu komt er een solo-expositie in Old School aan.

‘Die opent op 15 maart. Mijn werk is vaak locatie gebonden. Vaak pas ik het formaat van mijn stukken aan de ruimte aan, maar soms ook aan andermans werk. Voor het inrichten van een tentoonstelling vind ik het bijvoorbeeld belangrijk dat mijn werk aansluit op andere werken die daar zijn. Ik was gewoon even benieuwd wat er zou gebeuren als ik daar even geen rekening mee hoefde te houden en die gelegenheid heb ik nu.

Zo had ik al langere tijd het idee om een werk te maken voor een systeemplafond. Uiteindelijk heb ik de Red Carpet Lounge een testversie gemaakt. Die panelen heb ik hier nu staan, als puzzelstukjes. Old School heeft in een van de ruimtes nog een systeemplafond en doordat ik dat kan gebruiken ben ik daar eigenlijk terecht gekomen. In eerste instantie had ik één lokaal gehuurd, toen bedacht ik dat twee wel heel leuk zou zijn en zo is het een beetje uit de hand gelopen en veel meer werk geworden dan ik dacht. Gelukkig is mijn werk groot genoeg, ik krijg het wel gevuld. Hoop ik.’

Wat betekent de financiële steun van het Cultuurfonds inhoudelijk voor je tentoonstelling?

‘Zo’n tentoonstelling betekent een flinke investering in materiaalkosten. Het zijn allemaal kleine dingen bij elkaar: de huur van de ruimte, het huren van een busje. Ik heb één groot werk dat ik liever niet uit elkaar haal en ik heb nu een bus gevonden waar het precies in past. 100 euro kan dan al een groot verschil maken.’

Hoe is het voor jou om in Leiden te werken?

‘Ik heb hier heel veel verschillende antikraak ateliers gehad, maar het was uiteindelijk lastig om een werkplek te vinden en om mijn werk te kunnen presenteren. Veel mensen waar ik mee werkte zag ik vertrekken naar Den Haag of Amsterdam. Ik woon hier om de hoek dus ik vind het fijn om in de buurt mijn atelier te hebben. Uiteindelijk zie ik mezelf ook wel weer richting Den Haag gaan om te werken, maar ik wil wel als Leidse kunstenaar betrokken blijven.’

Nieuwsgierig geworden naar het werk van Emma van Noort? Vanaf vrijdag 15 maart is het te bewonderen in Old School.

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022