Het is maandagochtend, maar toch is het nu al goed toeven bij ARS aan de Pieterskerkgracht. Op de zonnige binnenplaats en in de galerie voelt de sfeer aan als een clubhuis waar de leden duidelijk blij zijn om weer onder elkaar te zijn. Zo ook Lisa van der Heijden, die er samen met Allart Lakke momenteel exposeert met ‘Unter die Haut.’ Afgelopen weekend vond de opening plaats.

Lisa: ‘Allart en ik zijn hier al bijna drie jaar mee bezig. We zouden eigenlijk in oktober al open gaan maar hebben dat toen afgezegd. Dit project is belangrijk voor ons, er zit zoveel voorbereiding in, dat wilden we écht openen. Dat hebben we gisteren gedaan en het was fantastisch. Er waren heel veel mensen en Meta Knol heeft een super speech gehouden. We konden eindelijk feestelijk openen!’

De lange periode van wachten was lastig: ‘Ik wist wel dat ik deze acht werken zou meenemen, maar niet hoe ze moesten hangen. Sommige kunstenaars kunnen dat met de computer bedenken maar ik niet, ik moet het in het echt zien. Alle stukken, ook die van Allart, moet precies de juiste aandacht krijgen in de ruimte. Het inrichten verliep goed, ook dankzij Christiaan van Tol, de super inrichter van ARS. Toen dat eenmaal gedaan was wist ik dat het goed was. Ik had tijdens de belemmeringen van corona soms het gevoel dat de expo niet meer hoefde, maar uiteindelijk hadden we alles mee.’

De tentoonstelling bestaat uit een achttal schilderijen gemaakt door Lisa, afgewisseld met kleine ‘drieluikjes’ van Allart, twee zeer verschillende kunstvormen die hier toch samenkomen. Lisa: ‘Allart is post-conceptueel kunstenaar, dit is zo ongeveer het enige werk waarin hij en ik een match hebben. We hebben heel veel gesprekken gevoerd over waar we vandaan komen en onze persoonlijke geschiedenis, daar waren allerlei raakvlakken. De drieluiken verwijzen naar de Middeleeuwen en geven de indruk dat ze een geheim bewaren, maar misschien is het soms beter om ze dicht te laten. Mijn eerste herinnering aan drieluiken komt uit het dorp waar ik opgroeide, waar ze tot aan Pasen dicht bleven, in de vastenperiode mocht er niets kleurrijks te zien zijn. Met Pasen ging het weer open, dat was dan echt een viering.’

Hoewel het vreemd lijkt, is het bij deze tentoonstelling wel toegestaan om de drieluiken zelf te openen, al doe ik dat toch een beetje aarzelend. ‘Het mag van Allart!,’ aldus Lisa. ‘Open of niet, het geheim blijft, het gaat ook om het sculpturale beleven, de impact in de ruimte. Dat komt terug in de titel van de tentoonstelling, Unter die Haute (onder de huid). De huid is iets aan het oppervlak met de heel belangrijke functie om te beschermen wat eronder ligt. Wat eronder ligt kun je niet altijd verklaren en zo is het hier ook. Je kunt het open doen, maar dan weet je het nog niet precies. In mijn werk gaat het puur om kijken en de sensatie die dat oproept. Dat wil ik niet sturen, het gaat om die waarneming. Wat daaronder ligt is niet benoembaar of verklaarbaar. Dit is de materie, het onstoffelijke is de betekenis.’

Unter Die Haut is tot en met 11 juli te zien bij ARS, Pieterskerkgracht 9a.

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Anne van den Dool
juni 15, 2022
leidsCement
juni 14, 2022
leidsCement
juni 7, 2022