De volgende editie van het feministisch theaterfestival AMFEMININE vindt alweer plaats op 5 maart! Na de vorige editie waar de schoonheidsidealen aan de kaak werden gesteld, zal dit jaar het thema Giving Birth centraal staan. Om het festival te financieren vragen de Generator-vrouwen en nonbinairen met een ludieke crowdfundingsactie om geld. Onder de noemer Mannen Moeten Boeten, vragen zij met een knipoog, mannen te doneren en Amfeminine te steunen. Want het festival was natuurlijk niet nodig geweest als er geen seksisme en geen patriarchaat was!  Wij spraken organisator en performer Ioana Tudor over de crowdfundingsactie, het festival en haar eigen performance Decree 770.

Zou je kort iets kunnen vertellen over de aanleiding tot Amfeminine?

“We organiseren Amfeminine omdat het nog steeds heel erg nodig is om het over feminisme te hebben. Onze samenleving is nog altijd verschrikkelijk uit balans. Zo erkent bijvoorbeeld iedere officiële Europese organisatie die feitelijke en systematische ongelijkwaardigheid. Ik denk dat we ons soms laten gaslighten dat die ongelijkwaardigheid een fabel is. Daarnaast, als je jong bent en je zit in je eigen fijne feministische bubbel, voel je je in die onderlinge verhoudingen niet per se ondergeschikt aan het patriarchaat. Maar op micro en macroniveau is strijden voor gelijkwaardigheid nog steeds heel erg nodig. Geld is hierbij een centraal onderwerp. Dat je geld krijgt voor iets wat je doet, is een supernormaal iets. Maar vrouwen hebben hier in eerste instantie heel erg voor moeten vechten, en doen dit nog steeds. Het is allemaal nog niet vanzelfsprekend; niet gedwongen worden tot parttime werken, hetzelfde salaris krijgen als je mannelijke collega’s.”

Hoe kwamen jullie op het idee voor de crowdfundingsactie ‘Mannen Moeten Boeten’?

“Mijn collega Clara en ik waren ons aan het voorbereiden op Amfeminine en zuchtend concludeerden we dat we alweer gratis dit festival moeten organiseren en fronsten over waar we de artiesten van moeten betalen. Dat voelde ironisch en toen lachten we en zeiden: die mannen moeten er eigenlijk voor betalen na alles wat we met hen hebben meegemaakt. Ja, en toen kwamen de talloze MeToo voorbeelden. We kennen het allemaal wel. Iedereen heeft voorbeelden van hoe mannen op de een of andere manier te ver zijn gegaan. Ik kan nu zo tien mannen opnoemen die mij bij wijze van spreken wel 10.000 euro schadevergoeding mogen geven voor wat ze hebben gedaan. Zo ontstond het idee voor de crowdfunding. Door het delen van onze ervaringen ging het vuurtje steeds meer laaien: kom maar op met dat geld! Omdat je aan mijn billen hebt gezeten zonder toestemming, dat ik bleef slapen en ik ’s nachts wakker werd en er opeens aan me werd gezeten, voor die aanranding, voor al die keren dat ik mijn zin niet kon afmaken tijdens een vergadering, enzovoort.

Het feministische doel van de crowdfunding is tweedelig: vrouwen worden betaald voor hun werk én mannen worden aangesproken op hun positie in de samenleving. Mannen hebben statistisch gezien immers ‘het geld’. Ik was zelf erg enthousiast toen het idee voor de actie Mannen Moeten Boeten bij me op kwam. Het klinkt lekker en er zit een referentie in naar het christendom. Vroeger kon je namelijk een aflaat kopen om je zonden te laten vergeven en met deze actie geven we mannen de kans om ‘boete te doen’. Het christendom heeft natuurlijk een geschiedenis in het tegenhouden van de emancipatie van de vrouw in het westen. Maar natuurlijk moet het niet te serieus genomen worden. We willen zeker niet bagatelliseren dat er verschrikkelijke dingen met vrouwen gebeuren en doen alsof dat ‘afgekocht’ kan worden. Ik kan me ook voorstellen dat het een trigger kan zijn voor sommige vrouwen. Stel je hebt net iets verschrikkelijks meegemaakt en dan kom je deze campagne tegen. Daarom wil ik wel graag benadrukken dat we zelf ook weten en voelen dat het niet zomaar een grapje is. De campagne komt ook voort vanuit vrouwen en uit onze eigen ervaringen.”

Vorig jaar hebben jullie voor het eerst (online) Amfeminine georganiseerd, dit jaar is het festival gelukkig live, wat kunnen we allemaal verwachten?

“Vorig jaar stond het thema ‘Beautifying’ centraal. Dit jaar gaat het over ‘Giving Birth’. We hebben hiervoor gekozen omdat dit een onderwerp is waar we het niet echt over hebben. Terwijl iedereen hierdoor op de wereld terecht komt. Hoe gebeurt dat? Hoeveel aandacht is er voor al die verschillende aspecten van de bevallingen? Het festival gaat om ‘Giving Birth’ in de brede zin van het woord. Over het wel of geen kinderen willen, over niet het lichaam hebben om een kind te krijgen in onze heteronormatieve samenleving, over zelfbeschikking en abortus, over zwanger zijn in de openbare ruimte. We willen met Amfeminine echt een ruimte creëren waarin we kunnen praten over al die aspecten. In het middagprogramma organiseren we drie workshop sessies waarbij in kleinere kringen een van de thema’s, onder begeleiding van een deskundige of ervaringsdeskundige, wordt besproken. Het idee voor het thema Giving Birth is ook deels geïnspireerd door makers die ik in mijn hoofd had om te programmeren in het avondprogramma.

Zo komt onder andere Daniel Barkan optreden. Zij was al bezig met een onderzoek naar buikdans waarbij ze op een postmoderne manier is gaan nadenken over de buik. Tijdens dit proces werd ze zwanger en zij zal haar voorstelling Haya dan ook zwanger opvoeren. Daarnaast zal Larysa Bauge optreden, zij is een performancekunstenaar en heeft onlangs een kind gekregen. Met haar voorstelling ‘Through their roots’ zal zij de aandacht leggen op het feit dat ze net een kind heeft gekregen.

Ik ga zelf na lange tijd ook weer optreden. Mijn performance Decree 770, gaat over de focus op abortus in communistisch Roemenië waar ik vandaan kom. Abortus en anticonceptie waren verboden en het vrouwelijke lichaam werd toentertijd ingezet om zoveel mogelijk mensen te creëren voor de staat. In die tijd van armoede en onderdrukking heeft dit ervoor gezorgd dat ongeveer 9000 vrouwen het leven hebben verloren door het doen van illegale abortus. Abortus werd gezien als een normale vorm van anticonceptie. Ik groeide zelf dan ook op in de wetenschap dat ik niet was geaborteerd. Dit is toch heel gek. En dan te bedenken dat het niet eens zo lang geleden is. Decree 770 gaat dan ook over het spanningsveld tussen opgegroeid zijn in die realiteit en het zijn van een feministische vrouw die voor het recht op abortus is. Na deze drie performances zal er een debat plaatsvinden met als thema Baby Privilege: want ‘Giving Birth’ is niet voor iedereen even makkelijk en is ook niet voor iedereen een wens.

Als je als man de organisatoren wil helpen met Amfeminine kan je doneren via deze link, je kan ook helpen met de promotie! Stickers zijn op te halen bij De Generator.

Voor tickets klik hier.

Elly Jousma

Elly Jousma

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022