De mannen van De Collectie zijn creatieve ondernemers. Of ondernemende creatieven? Deze zomer zijn ze druk met hun Picknick-festival en hotspot De Buurt bij het Stationsplein. Maar ze maken ook bedrijfsfilms, doen de marketing van de T-rex en verkopen zelfs kerstpakketten. 

“Ja, wat zijn wij eigenlijk precies?” Bjorn de Jong kijkt zijn vriend en compagnon Bas Schreuder vragend aan. Een volledig dekkende bedrijfs- of functietitel is er niet. “We verzinnen en regelen gewoon creatieve dingen”, zegt Bas. Een soort creatieve ‘hosselaars’ dus. Of: toffe gasten die toffe dingen doen.

Want daarvoor bellen mensen De Collectie, aldus Bas. “Dan hebben ze een product, evenement, stuk grond of weet ik veel, en vragen ze: ‘Kunnen jullie daar iets tofs mee doen?'” Het antwoord is meestal ‘ja’. Mits de mannen carte blanche krijgen. “Als je zelf al precies weet hoe je het hebben wilt, moet je niet bij ons zijn”, zegt Bjorn resoluut. “Wij willen creatieve vrijheid.”

Houtje-touwtje

Zo hebben ze twee jaar geleden op verzoek van Centrummanagement Leiden Cultuurfestival Picknick opgezet in het Van der Werfpark. Tijdens vier zomerse zondagmiddagen wordt het park omgetoverd tot culturele hotspot met muziek, (straat)theater, kinderactiviteiten, foodtrucks en een markt. “Picknick is echt óns festival”, zegt Bjorn. “Alles bedenken en doen we zelf, met hulp van familie en vrienden. Van de opbouw en decoratie tot de bar en programmering. Mensen verklaren ons voor gek, en het is soms lekker houtje-touwtje, maar zo kunnen we het wel helemaal doen zoals wij het willen.”

De Buurt

In De Buurt maken ze voor het eerst deel uit van een groter team, samen met ‘concullega’s’ Trudy Kwik, Alexander van Nimwegen en Roy Zitman, en ze hebben de touwtjes dus niet volledig zelf meer in handen. “De Buurt is zo’n groot project, dat kunnen we niet alleen”, zegt Bjorn. “Dit is echt houtje-touwtje op een hoger niveau.” 

De samenwerking verloopt best soepel en ze steken regelmatig iets op van hun teamgenoten. Vooral wat geld betreft. “Wij zijn nooit zo bezig geweest met geld. We wilden gewoon mooie dingen neerzetten, en een beetje kunnen eten”, zegt Bjorn. “Maar nu zie ik dat commercieel denken soms nodig is om projecten naar een hoger plan te tillen.”

Leiden 

Bas en Bjorn zijn allebei echte Leidenaars en verknocht aan de stad. Op hun Facebook-pagina staat: ‘Wij zijn een creatief conceptbureau met het hart op de goede plaats, Leiden.’ Er zit veel creativiteit in de stad, vinden ze. Ze hebben bijvoorbeeld een flinke pool aan creatieve, Leidse zzp’ers verzameld die ze inschakelen voor hun projecten. En ook Leidse ondernemers proberen ze zoveel mogelijk te betrekken. “Het is ook gaaf om te zien dat steeds meer jonge mensen festivals organiseren in de stad, zoals Puur, BCKYRD en Wildernis”, zegt Bas.

In de toekomst lijkt het ze leuk om traditionele Leidse feesten, zoals de Lakenfeesten, van ‘een nieuw likje verf te voorzien’. Want dit blijft hun stadje en er is volgens de twee geen mooiere manier om je brood te verdienen dan Leiden nóg toffer maken.

Marijn Klok

leidsCement

leidsCement

leidsCement is een nieuw online makersplatform voor nieuws, projecten en events voor de Leidse culturele sector.

Andere berichten

Anne van den Dool
juni 15, 2022
leidsCement
juni 14, 2022
leidsCement
juni 7, 2022