Na een eerste succesvolle show in januari van dit jaar werd Stefanie (32) opnieuw gevraagd om deel te nemen aan de FashionWeek. In zeer korte tijd moet er een volledig nieuwe collectie komen, maar dit ziet de ontwerpster zelf totaal niet als een probleem.

“Collecties stamp ik zo uit de grond, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Het idee voor deze collectie kwam ook erg snel. Ik liep op de stoffenmarkt, zag metallic stoffen en wist gelijk dat ik daarmee iets ging doen.”

Stefanie presenteert in haar shows extravagante designs, maar haar motto blijft ‘draagbaarheid’ en het allerleukste vindt ze om haar kleding in het dagelijks leven op mensen te zien. Ze vertaalt de items uit haar shows dan ook naar draagbare designs voor de klant.

Inspiratie

Het feit dat ze voor een tweede keer een show op de FashionWeek mag neerzetten stimuleert haar enorm, vertelt ze: “Ik heb veel meer inspiratie nu ik weet dat mensen ook echt op mijn kleding zitten te wachten. Ik durf meer risico’s te nemen. Vroeger dacht ik over alles lang na, nu doe ik het gewoon.” Haar studie op de Nyenrode Business University, die ze dit jaar begon, draagt ook bij aan haar zelfvertrouwen. Ze leert hier hoe je een bedrijf moet managen en productieprocessen gezond houdt: onmisbare vaardigheden als je een eigen label van de grond probeert te krijgen. Ze is bezig om een webshop op te zetten om haar kleding te kunnen verkopen en haar ultieme droom is een drieluik: een ontwerpbureau, een naaiatelier – met leer- en werkplaatsen – en een webshop met meerdere ‘slow fashion’ labels.

Klassiek ballet meets ’90s club

Ze stopt momenteel al haar energie in de voorbereiding van haar show in Amsterdam en is nog keihard aan het werk om haar klassiek ballet meets ’90s club-show rond te krijgen. Het uitzoeken van modellen, choreografie, muziek, licht, alles wat je ziet tijdens de show komt van haar hand.

Financieel kost het nogal wat om een show op te zetten. Modeontwerpers moeten o.a. het inschrijfgeld voor deelname aan de FashionWeek en de kostbare materialen die ze gebruiken betalen. Cultuurfonds Leiden heeft Stefanie bij de eerste show kunnen helpen door haar een makersbijdrage te geven. Nu Cultuurfonds Leiden niet langer de makerssubsidies ter beschikking stelt, probeert de ontwerpster op andere manieren de financiering te organiseren. Zo is zij gestart met crowdfunding, maar heeft haar streefbedrag helaas nog niet gehaald. Hoe dan ook, Stefanie staat met haar nieuwe collectie op de FashionWeek.

Leiden vs Amsterdam

De ultieme droom om haar kleding te kunnen laten zien in de modestad laat Stefanie niet aan zich voorbijgaan, maar haar label vestigen in Amsterdam ziet ze daarentegen niet zitten: “Leiden is juist een fijne, warme plek waar ik me aan de gekte van de modewereld kan onttrekken.”

Wie weet wat we in de toekomst dus nog van deze ontwerpster te zien krijgen in Leiden!

Kayleigh Tervooren

leidsCement

leidsCement

leidsCement is een nieuw online makersplatform voor nieuws, projecten en events voor de Leidse culturele sector.

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022