Winkels open en kappers open, cultuursector volledig dicht. Na bijna twee jaar coronacrisis wordt deze situatie en vooral dit verschil steeds schrijnender. In navolging van een landelijk plan van theaters om op 19 januari als ‘kapsalon’ open te gaan, openen ook enkele Leidse cultuurinstellingen morgen hun deuren. Uiteraard op vertoon van geldige QR-code en met een mondkapje op. We spreken erover met Leontine de Reede van Gebr. de Nobel en met Kees van Leeuwen van Theater Ins Blau, die enkele momenten voor ons gesprek door de wethouder van cultuur gebeld is. Het nieuws: landelijk is besloten om morgen tegen de actie te gaan handhaven.

Kees: ‘Ze vertelde dat de voorzitters van de veiligheidsregio’s unaniem hebben besloten om allemaal te gaan handhaven op deze actie. Er komt gegarandeerd een BOA aan de deur en die gaat een dwangsom opleggen. Ik gooide het nieuws hier net in de groep en iedereen stond op zijn achterste benen. Zo’n zwaar landelijk middel voor drie uurtjes, waar misschien een paar honderd mensen op af komen. Er zijn zoveel protesten en demonstraties waarbij mensen op elkaars lip zitten. Daar wordt terecht niet op gehandhaafd, maar hierop wel.’

Cultuurmakelaar Guido Marchena reageert eender op het nieuws: ‘Heel treurig dat heel Nederland in opstand mag komen, maar dat als de creatieve sector op oprecht creatieve wijze en veilig een statement wil maken, het de kop in wordt gedrukt.’

Leontine: ‘Veel cultuurinstellingen zijn gelinkt aan de overheid en ontvangen subsidie. Natuurlijk is het dan gek om heel wild te gaan doen en de deur open te gooien, dat wil je ook niet.’

Kees: ‘Als ik morgen te horen krijg dat ik op last van een dwangsom dicht moet blijven en het lef heb om daarna nog een keer open te gaan, dan wordt het financieel een lastige zaak. Ik kan geen subsidiegeld uitgeven aan dwangsommen, ook al vloeit het alsnog terug naar dezelfde subsidiegever.’

LeidsCement: De maatregelen zijn al lange tijd onevenredig streng richting de cultuursector. Is dit een kantelpunt?

Leontine: ‘De rek is eruit. De vergelijkingen die per sector gemaakt worden zijn gewoon vreemd, vandaar dat we deze actie met kappers meteen zo tof vonden. Natuurlijk wil je de grenzen opzoeken van wat kan, dit is een manier om dat te doen.’

Kees: ‘In het begin van de crisis stond iedereen op de overlevings- en paniekstand. Toen wisten we nog veel minder dan nu, logisch dat alles dicht moest. Het eerste jaar heb ik daar begrip voor gehad. Intussen hebben we bijna twee jaar ervaring met dit monster. Dan kun je voorzichtig gaan concluderen dat de modellen in onze sector niet de hoofdprijs qua besmettingen voorspellen. Nu gaan er een paar dingen open die vrijwel zeker grote besmettingshaarden zijn en worden ‘onschuldige’ locaties zoals cultuurinstellingen dicht gehouden. Dat is niet langer de juiste manier van redeneren.’

Is de economische situatie voor jullie anders dan voor andere sectoren?

Kees: ‘Een restaurant dat dicht moet is ook meteen geraakt in de portemonnee van de ondernemer. Dan teer je in op je al dan niet bestaande spaargeld. De cultuursector bestaat voor het merendeel uit stichtingen. Wanneer je als instelling zorgt dat je ook je flexibele werknemers fatsoenlijk blijft betalen leveren zij in ieder geval niet in. Economisch gezien is de nood dus minder hoog en bovendien hebben we ook een zekere mate van loyaliteit naar de overheid, gedurende bepaalde tijd wilden we die graag het voordeel van de twijfel geven.’

Leontine: ‘We willen betrokken zijn en we willen er voor de stad zijn, voor de mensen die er heel veel uithalen. Het gaat niet alleen om muzikanten en mensen die werken in de cultuursector maar ook om mensen die zwaar in de mentale problemen komen doordat ze geen nieuwe mensen kunnen ontmoeten, vrienden niet kunnen zien en thuis opgesloten zitten.’

Kees: ‘Zeker! Dat is van alle kanten het ondergeschoven kindje. De gezondheid wordt misschien enigszins beschermd maar het welzijn helemaal niet.’

Blijf op de hoogte via de social media kanalen van Gebr. De Nobel en Theater Ins Blau.

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

leidsCement
april 28, 2022
Sophie Jansen
april 26, 2022