Eerst werd het verplaatst, en toen kreeg het ook nog een nieuwe naam. Leiden Shorts, het festival dat vroeger LISFE heette, vindt dit jaar in september plaats in het Kijkhuis. Wij spraken organisatoren Mélissa Delmée, Laura Quarto en Anastasia Raevskaia over hun nieuwe festival, hun groeiende ambities en over de waarde van korte films.

Twee grote veranderingen dit jaar: nieuwe festivaldata en toen ook een nieuwe naam. Ging het in die volgorde?

Mélissa: ‘De datum veranderde het eerst, want dat was een urgente beslissing. Het idee van de naamsverandering speelde al langer maar we vonden nooit het juiste moment om het door te voeren. Toen we besloten het festival uit te stellen vonden we eindelijk de tijd om aan de nieuwe naam te werken.’

Laura: ‘Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar we zijn allemaal heel blij dat we die verandering eindelijk doorgevoerd hebben. We werken al zo lang aan dit festival en met de veranderingen van dit jaar is het veel meer echt van ons geworden.’

LISFE werd Leiden Shorts – hoe kwamen jullie tot die naam?

Laura: ‘We wilden een eenvoudige naam die focust op de locatie van ons festival en op ons hoofddoel: korte films vertonen.’

Anastasia: ‘De afkorting LISFE vonden we altijd leuk, maar de volledige naam Leiden International Short Film Experience voelde awkward.’

Mélissa: ‘Vooral ‘Experience’ was altijd lastig uit te leggen aan anderen. Deze nieuwe naam, daar staan we echt achter.’

In de nieuwe naam komt onze stad prominent voor. Is er een opmars gaande van filmstad Leiden en zijn jullie daar onderdeel van?

Mélissa: ‘Absoluut, we hebben grootse plannen en het blijven ontwikkelen van Leiden als filmstad is er daar eentje van. Het is nu al een stad vol culturele initiatieven en we zijn trots om daar onderdeel van te zijn. Onze bezigheden sluiten goed aan op wat het LIFF al doet. Samen bieden we een groot palet aan cinema en bouwen we aan Leiden als filmhub.’

Anastasia: ‘Steden als Amsterdam en Rotterdam hebben al een levendige filmfestivalcultuur maar zijn heel groot: een festival kan nooit de hele stad grijpen. In Leiden is die verhouding beter en kunnen we werken aan de verbondenheid van de cultuur en de stad. Gezelliger ook. We werken samen met vele andere culturele organisaties in de stad. We staan hier samen in en dat zou in een grotere stad veel lastiger zijn.’

Leiden Shorts
VLNR: Laura, Mélissa en Anastasia

Staan er dan ook Leidse filmmakers op het programma dit jaar?

Mélissa: ‘Dit jaar niet. We kregen na de deadline wel nog inzendingen van lokale makers, dus die schuiven we door naar de volgende editie. Wel hebben we dit jaar een competitie die helemaal gefocust is op Nederlandse makers.’

Anastasia: ‘Met uitzondering van het Nederlands Film Festival in Utrecht is daar nog weinig aandacht voor, dat hopen we dit jaar te verbeteren.’

De reguliere bioscoopbezoeker is waarschijnlijk gewend aan verhalen van twee uur lang, vol spektakel. Waarom verdienen ook korte films plek op het witte doek?

Mélissa: ‘Wat betreft de techniek van het maken zijn speelfilms en korte films natuurlijk bijna hetzelfde. En geloof me, ook korte films kunnen epische historische verhalen zijn. Het is een zelfstandig medium, met als grootste verschil dat korte film oneindig divers is. De vorm laat heel veel ruimte voor creativiteit en is een medium waarin makers kunnen experimenteren met ideeën.’

Laura: ‘Plus, het maken van korte films is minder duur, dus is het medium veel toegankelijker dan speelfilm voor makers van over de hele wereld. Mensen met een beperkt budget kunnen film maken, daar hechten wij heel veel waarde aan.’

Anastasia: ‘Dat zorgt ook dat korte film een uitgelezen medium is om nieuw talent te ontdekken. Vele grote regisseurs van nu zijn begonnen met het maken van korte films, die werden opgepikt op filmfestivals en van het een kwam het ander.’

Zitten er in de selectie van dit jaar makers die we ooit met een Oscar zullen zien?

Mélissa: ‘Sommigen hebben het zelfs al zo ver geschopt. We hebben een paar films die al voor de Oscars van komend jaar geselecteerd zijn en al op festivals als IFFR of Cannes gedraaid hebben. Zulke titels combineren we met onafhankelijke producties waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. We zijn op zoek naar inhoud en diversiteit, zo bieden we het publiek echt iets nieuws.’

Welk programma mogen we dit jaar echt niet missen?

Anastasia: ‘Allemaal. ‘

Laura: ‘De competitiescreenings zijn een selectie van wat onze programmeurs dit jaar het allerbeste vonden. Daarbij is kwaliteit dus gegarandeerd, maar bezoek ook vooral één van de themaprogramma’s. Wij selecteren niet op genre maar proberen een gemeenschappelijke draad te vinden waarmee de films in één programma verbonden zijn. Under Her Skin bijvoorbeeld, gaat over vrouw-zijn en hoe dat voelt.

Mélissa: ‘Ons hoofdthema dit jaar is Climate Injustice en we hebben dan ook verschillende sessies waarin duurzaamheid en klimaatverandering centraal staan, bezoek er daar zeker eentje van. Mijn persoonlijke favoriet is ‘Metronome,’ waarin niet een thema maar het idee van ritme en geluid de boventoon voert. Een heel nieuwe manier van film beleven.’

Laura: ‘Uiteraard volgen we in het Kijkhuis alle regels, maar voor mensen die toch liever thuisblijven staat een aantal van onze programma’s ook online op Vitamine Cineville.’

Mélissa: ‘Zo kan iedereen kennismaken met wie wij zijn en wat we doen, en daarna kunnen ze natuurlijk alsnog naar de bioscoop komen.’

Leiden Shorts vindt plaats van 10 t/m 13 september in het Kijkhuis en op andere locaties in de stad. Kijk hier voor het hele programma.    

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022