Muziek, lezingen, geluidskunst en natuurlijk film: tijdens het Leiden International Film Festival wordt de Wibar een plek om zeker niet over te slaan. Op donderdagavond 7 november en zaterdagavond 9 november presenteren Tobias Slingerland en Kavian Mirzaei, oftewel EYES WIDE SHUT, een programma waarop elektronische muziek en nachtcultuur centraal staan. In de Wibar spreken we elkaar over de evenementen die eraan komen en over elektronische muziek in en buiten Leiden.

Met een naam als EYES WIDE SHUT verbaast het me niet dat jullie met het filmfestival samenwerken. 

Kavian: ‘Wij vinden Eyes Wide Shut een hele vette film, maar die woorden laten vooral een grote tegenstelling zien. Dat vinden we goed bij ons concept passen, want we willen zintuiglijke ervaring tot introspectie of catharsis of hoe je het ook wilt noemen, laten leiden. De woorden verwarren je een beetje.’

Zintuiglijke ervaringen creëren die leiden tot introspectie, dat klinkt ambitieus. Hoe gaan jullie dat voor elkaar krijgen?

Kavian: ‘Op heel veel manieren. Sowieso proberen we een heel andere setting neer te zetten dan je zou verwachten bij dit soort muziek. We willen mensen graag laten zitten en als het even kan ook laten zwijgen. Net als bij een film of een klassiek concert, met volle aandacht de kunst ervaren. En dan gaan we op zaterdag alsnog los op het feest natuurlijk.’

Tobias: ‘Als het allemaal goed uitpakt hopen we hierna nog een reeks evenementen te organiseren op verschillende locaties in de stad, waaronder Museum Volkenkunde in het voorjaar. Het is de combinatie van muziek en locatie die zorgt voor een unieke ervaring. In de Wibar zijn we veel bezig met de lichten. Bij de meeste elektronische muziekevenementen zijn er drukke lichten die zorgen dat je ontregeld wordt, maar wij willen het juist heel simpel houden. De muziek staat centraal.’

Elektronische muziek heeft nog niet echt een noemenswaardige legacy in Leiden. Is het jullie doel om dat te veranderen?

Tobias: ‘Dat zou heel mooi zijn. Er is wel een aardige legacy, maar het heeft nooit echt stand gehouden. Erik Lourenssen heeft bijvoorbeeld heel veel grote namen naar Leiden gehaald, daar zouden wij nog niet eens van kunnen dromen, maar vooralsnog moeten wij altijd buiten Leiden naar dit soort evenementen. Met name de live optredens. Er waren wel feestjes te vinden hier, maar op het gebied van live willen we echt onze stempel drukken. We hebben nog veel meer ideeën en ik kan niet wachten om daarmee aan de slag te gaan.’

Kavian: ‘Tot een paar maanden geleden had je hier bijna niks.’

En hoe kwamen film en het LIFF bij jullie idee kijken?

Tobias: ‘We wilden sowieso al iets met film doen, en toen bedachten we dat het tof zou zijn op de samenwerking met LIFF aan te gaan. We wisten toen nog niet dat onze eerste keuze niet beschikbaar was.’

Kavian: ‘Nick van het LIFF was meteen heel enthousiast dus daarop hebben we het concept uitgewerkt en een overkoepelend thema bedacht voor de avonden. Dat zijn hier dus ravecultuur en het ontstaan van elektronische muziek in Nederland. Op donderdag vertonen we de documentaire Kamer 306, over Philips in de jaren 50. Daar werd revolutionair onderzoek gedaan, dat waren echt pioniers. Ze onderzochten elektronische instrumenten, speaker design en microfoons. Daar ontstond de eerste Nederlandse elektronische muziek, en wat daar is ontdekt heeft heel veel invloed gehad op de elektronische muziek van nu. Bijna niemand weet dat. Als je de muziek van toen hoort geloof je nooit dat het in 1957 gemaakt werd. Stanley Kubrick heeft destijds geprobeerd om deze mensen de soundtrack voor 2001: A Space Odyssey te laten maken, maar dat wilden ze niet.’

Tobias: ‘De film op zaterdag is Beats, een nieuwe speelfilm. Het LIFF draait hem ook in de bioscoop, maar wij draaien hem hier in de Wibar, een locatie die er perfect op aansluit. Beats laat een hele andere kant van elektronische muziek zien, dus als je grip wilt krijgen op de breedte van het spectrum moet je zeker beide avonden komen.’

Kavian: ‘Beats gaat over dingen die echt gebeurden in de rave scene in Glasgow in 1994. Toen werd de Criminal Justice and Public Order Bill aangenomen, die erop neer kwam dat het illegaal zou worden om samen te komen rond muziek die gebaseerd is op zichzelf herhalende beats. Vanuit de politiek werd een heel muziekgenre stopgezet, wat heel bizar is als je het mij vraagt. Daaruit kwamen protesten voort en werden raves georganiseerd rond ‘fuck de overheid.’ Muzikanten speelden er zelfs op in, ze gingen expres zorgen dat er in hun muziek geen herhaling zat. Zulke dingen zie je nu ook nog gebeuren, in Georgië bijvoorbeeld.’

Hoe ziet het programma om de films heen eruit?

Kavian: ‘Donderdag hebben we eerst een lezing van een docent van het conservatorium en na de film speelt geluidkunstenaar en geboren Leidenaar Thomas Ankersmit. Hij vliegt de hele wereld over, heeft in Tate, MoMA en het Stedelijk Museum gestaan. Hij komt een hommage brengen aan Dick Raaijmakers, één van de centrale figuren uit die tijd bij Philips. Op zaterdag hebben we drie live acts en twee DJ sets die aansluiten op de film.’

De Wibar wil graag meer zijn dan alleen een club en biedt allerlei kunstdisciplines aan. Zien jullie het als een verantwoordelijkheid om daaraan bij te dragen?

Kavian: ‘Verantwoordelijkheid zou ik niet zeggen, dat klinkt wel heel ernstig.’

Tobias: ‘Eerder een mooie mogelijkheid om onszelf te verbreden. We zitten echt op één lijn met de Wibar.’

Kavian: ‘Hopelijk dragen we bij aan de breedte van het aanbod en brengen we mensen in contact met muziek waar ze normaal niet zo snel naar zouden luisteren. Als je de muziek van Thomas Ankersmit thuis aanzet denk je waarschijnlijk als snel: Jezus, waar luister ik naar? Maar hier heb je context, dan komt het echt binnen. Het is ontzettend mooi om hier onze plannen te kunnen waarmaken. Nu nog kijken of de rest van Leiden dat ook vindt.’

EYES WIDE SHUT X LIFF vindt op 7 november en 9 november plaats in de Wibar.

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022