In maart vond de laatste 3voor12 Clubavond plaats in Leiden; slechts een week later ging de hele live muzieksector op slot. Terwijl alles om ons heen langzaamaan weer ‘normaal’ wordt blijkt dat in deze sector harde klappen blijven vallen en dat de oplossing nog niet nabij is. Toch is er een puntje van licht aan de horizon: op 3 september is er weer een clubavond in Gebr. De Nobel. Organisator Jan Stroomer is nog lang niet zeker van de toekomst van live muziek, maar laat toch optimisme de boventoon voeren.

leidsCement: Eindelijk terug met live muziek, na maanden van bijna niks. Hoe is dat voor jou?

Jan Stroomer: ‘Gemengde gevoelens, maar de boventoon is positief. Het toeval wil dat de laatste keer dat ik zelf op een podium stond, de vorige Clubavond was. Dat was één week voordat alles dicht ging. Nu ben ik totaal nog niet gerust op wat de huidige situatie gaat opleveren voor de muziek en de cultuursector in het algemeen. Daarnaast ben ik wel ontzettend blij dat we weer iets kunnen doen. De Clubavond is dit keer in de grote zaal van Gebr. De Nobel, waardoor er zo’n 85 mensen kunnen komen. Het is anders dan anders, maar ik ben blij dat we eindelijk weer live muziek kunnen laten horen.’

Hoe waren de afgelopen maanden voor jou, als iemand die werkzaam is in een stilgelegde sector?

‘Bizar. Ik denk dat je om kunst te maken, in wat voor discipline dan ook, een mentaliteit van eigenwijsheid en op eigen benen staan nodig hebt. Aan de ene kant probeer je van iedere situatie het positieve in te zien. Als je ergens voor wordt afgewezen of iets lukt niet: je probeert er sterker uit te komen. Maar nu is een periode aangebroken waarin we hardop mogen zeggen: ‘het gaat nu echt helemaal mis, we kunnen dit niet meer weglachen.’

Gedurende de organisatie van deze Clubavond zag ik mensen ontslagen worden bij Gebr. De Nobel. Daar word ik heel verdrietig van. Aan de andere kant merk ik dat ik nog steeds muziek blijf maken. Vlak na 1 juni stond ik voor het eerst wel met de band in de oefenruimte te spelen en besefte dat het daar allemaal om gaat. Als je weer muziek mag en kunt maken, dan zijn die gedachten aan het verdienmodel even weg. Misschien is dat de helende werking van muziek. ‘The show must go on’, we vinden wel een manier.’

Straks sta je op een podium te vieren dat er weer live muziek is, terwijl er voor de sector eigenlijk nog niets te vieren valt. Dat zal een vreemde ervaring worden.

‘Ik ben ontzettend blij dat Gebr. De Nobel ons de mogelijkheid geeft om de grote zaal te gebruiken maar ik ken de getallen die zij normaal gesproken nodig hebben om die zaal rendabel te maken. Met het huidige maximum bezoekersaantal is dat plaatje helemaal weg. We zijn terug maar het is wel in een poppodium dat op deze manier ten onder zal gaan. Het is de creatieve sector, hopelijk komen er vindingrijke ideeën over wat ze wél kunnen doen met hun zalen en hun apparatuur. Muzikanten zie ik opeens ook andere projecten doen. Schrijven, nieuwe materialen maken: dat kan waardevol zijn. Uit deze negatieve situatie zal toch ook creativiteit ontstaan.’

De Nobel kan iedere euro goed gebruiken, maar jullie hebben toch gekozen om dit evenement gratis te houden. Was dat een lastige beslissing?

‘Dat was al langer een discussie, maar ik vond het toch te plotseling om ineens een entreeprijs te gaan vragen. De Clubavond heeft als doel om de lokale, regionale muziekscene een podium te bieden. We laten het publiek zien hoeveel talent er is in Leiden. Eén avond per kwartaal, drie bands treden op en ik vind het heel belangrijk dat het toegankelijk is. In principe hebben alle Leidenaren toegang, je kunt je laten verrassen. Vrijwillig bijdragen kan absoluut. Een toegangsprijs zie ik wel gebeuren voor de decembereditie, maar dit keer was het te kort dag. Eerst maar eens ontdekken of het publiek alweer naar concerten wil komen zonder die extra drempel.’

Durf je de reguliere terugkeer van de Clubavonden al aan te kondigen of is dat nog onzeker?

‘Wat mij betreft zijn we nu in Leiden gewoon weer begonnen. Er melden zich alweer heel veel bandjes die ik allemaal op de lijst zet voor volgende edities. Maar natuurlijk zijn we afhankelijk van maatregelen en van hoe het met De Nobel zal gaan. Als zij ieder kwartaal een podium beschikbaar hebben, dan is dit inderdaad de terugkeer. ‘

Laten we het nu dan echt over leuke dingen hebben. Wat staat er voor volgende week op het programma?

‘Waar ik heel blij mee ben is dat we Pieter van Vliet, Port of Call eindelijk te pakken hebben. Eigenlijk hadden we hem al een keer geboekt, maar toen moest hij afzeggen. Nu is het eindelijk gelukt. Hij is een rasmuzikant met zijn wortels diep in Leiden, echt te gek. De B-Kant ben ik ook heel blij mee. Ik heb de EP die volgend jaar uitkomt al mogen horen. Heel veelbelovend, dat verdient een groter publiek.

Dailah speelde eerder dit jaar al op een showcase die ik op Eurosonic/Noorderslag heb georganiseerd. Daar zie je zoveel artiesten zo ontzettend hard werken om alles te laten zien wat ze in zich hebben. Nog geen twee maanden later werden opeens alle deuren gesloten en kon die ambitie niet meer uitgevoerd worden. Ik ben extra blij om nu iemand uit die groep op het podium te kunnen zetten.’

De tiende Clubavond van 3voor12 Leiden vindt plaats op donderdag 3 september in Gebr. De Nobel. Gratis tickets boeken en/of een donatie doen kan hier

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022