Ook al zijn het rare tijden waarin menselijk contact beperkt is, toch blijft de stad leven. Voor zijn nieuwe project LIQUIDWALK ging Sven Meijers op zoek naar wat er momenteel gebeurt in de ruimtes van de stad waarin we ons allemaal bevinden. In opdracht van Theater Ins Blau is de Liquid Walk een audioproject geworden met stadsgeluiden, een verhaal en muziek. Vanaf vrijdag 26 maart online te luisteren, maar hopelijk binnenkort ook in het theater waar de geluidsbeleving het beste tot zijn recht komt. Wij spraken Sven over het vastleggen van de stad en het verhaal dat daarbij ontstond.

LeidsCement: LIQUIDWALK, dan denk ik stiekem meteen aan een kroegentocht. Wat betekent de term ‘liquid’ hier nu echt?

‘Het gezelschap Liquid Society bestaat uit een groepje mensen in wisselende samenstelling, met veel ruimte voor experiment. Met een combinatie van kunst en onderzoek waarbij we met wetenschappers samenwerken en de wijken in gaan, proberen we tussenruimte te creëren. De naam heb ik ooit verzonnen omdat ik tegelijkertijd in Alexandrië bezig was met een waterproject. Tegelijkertijd, al was ik me daar toen niet zo bewust van, is liquid modernity ook een term van de socioloog Bauman. Voor dit project werk ik samen met rechtssocioloog Maartje van der Woude. Zij kent dat begrip heel goed. Het staat voor mij voor de vloeibaarheid tussen disciplines en tussen mensen, in de moderne tijd waarin die dingen niet vast in hokjes zijn te vangen. We werken samen met verschillende soorten kunstdisciplines en zetten thema’s in die bij het onderzoeksgebied van Maartje passen. Zo vullen we elkaar mooi aan.’

Hoe zou jij jezelf, binnen dat vloeibare geheel, als kunstenaar omschrijven?

‘Ik ben multimediakunstenaar, dat is de makkelijkste manier om het te omschrijven. Ik werk met digitale projecties en verwerk daarin abstracte animaties, maar doe ook ‘gewoon’ aan schilderen en beeldhouwen. Moderne technieken gebruik ik steeds meer, en ben daar redelijk autodidact in. ‘

De Liquid Walk is een kunstwerk om te beluisteren. Hoe geef je dat vorm?

‘Het is een surround stuk, met meerdere kanalen waarbij het geluid van alle kanten komt. In dit geval is het quadrafonisch. Dat betekent dat je letterlijk in een ruimteveld zit. Online is dat natuurlijk anders, maar hopelijk straks in het theater komt het van alle kanten. Het is een doorlopend stuk met een verhaal erin dat niet te vast zit, zodat mensen op ieder moment kunnen invallen. Je wordt meegenomen op een wandeling met geluidseffecten, een voice-over en muziek.’

Dat klinkt als virtual reality zonder bril.

‘Dat is het ook, het is precies de manier waarop geluid bij virtual reality wordt gebruikt. Geluid is sowieso heel belangrijk in beleving, om te zorgen dat het écht voelt.’

Hoe ben je op zoek gegaan naar het stadsgeluid van Leiden?

‘Het grootste deel speelt zich af in de buurt waar ik zelf woon. We zijn hier met Liquid Society bezig met een project voor de volgende maanden dus dit was een verkennende wandeling. Daarbij heb ik voor een aantal mensen van de Dadakademia van Studio MOIO een workshop field recording georganiseerd. Wandelen, ronddwalen, op zoek naar geluiden.

En dan probeer je dus daaruit een ‘ruimte’ op te bouwen?

‘Je kunt geluid vangen maar voor mij is de interactie tussen mensen het belangrijkst. Ik had een heel helder idee van tevoren, maar als je iets gaat maken gaat dat al snel een eigen leven leiden. Niet iedereen zal het toegeven, maar dat gebeurt eigenlijk altijd wel.

Hoe vinden we elkaar? Hoe stemmen we op elkaar af nu ons dagelijks leven zo onderbroken is? Het spanningsveld tussen de fysieke wereld en de online wereld, hoe heeft dat invloed? En zie je dat terug in de stad? Het wordt verteld, maar hoe beleef je het als je gewoon zelf rondloopt? Daarbinnen heb je een aantal gradaties. Edward T. Hall schreef in 1968 al over Proxemics, waarbij het heeft over verschillende sferen van fysieke interactie. De intieme ruimte, de persoonlijke ruimte, de sociale ruimte en de publieke ruimte. Met die vier sferen ben ik aan de slag gaan en ik heb ze ook meegegeven aan de muzikanten. Hen heb ik gevraagd om op die manier interactie met elkaar te creëren zodat spanningsvelden ontstaan. Op het geluid van de stad heb je daarentegen weinig invloed. Gewoon lopen en goed letten op wat je nu écht hoort.’

Ben je bij je onderzoek en de uitvoering dingen tegengekomen die je echt verrast hebben?

‘Onwijs. Natuurlijk had ik van tevoren dingen bedacht maar zoals ik al zei, dat gaat een eigen leven leiden. Enerzijds is dit kunstwerk een verhaal, maar het is ook gewoon een documentatie. Dit voelt als een tussentijd en dat zit heel erg in het stuk. Dat heb ik niet per se opgezocht, maar dat is wat het nu met mij doet wanneer ik het beluister. Het voelt als een pauze, opgenomen voordat de tweede lockdown begon. Het is echt een tussenruimte geworden.’

LIQUIDWALK is vanaf vrijdag 26 maart om 20:00h te beluisteren via de website van Theater Ins Blau.

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

leidsCement
april 9, 2021
Sophie Jansen
april 8, 2021
Sophie Jansen
maart 31, 2021