Muziek beleef je in Leiden op de grote podia, maar ook juist op kleiner schaalniveau. En trouwens niet alleen in Leiden, maar ook in de regio. En niet alleen in de vorm van concerten, maar ook met workshops en andere sessies. Hierover praten we met Martin Rohde, die al sinds 1986 bezig is met het organiseren van muzikale evenementen in en om Leiden. Momenteel programmeert hij voor Mu6 Rijnland en organiseert hij een reeks gratis jeugdworkshops in Leidse buurtcentra.

LeidsCement: Martin, weinig mensen kennen de muziekscene van Leiden en omgeving beter dan jij. Wat is het grootste verschil tussen jouw begintijd en de huidige periode?

Martin Rohde: ‘Het is nu allemaal moeilijker, en dan heb ik het vooral over het geld dat voor cultuur beschikbaar is. Er is behoorlijk gehakt in de cultuur, al denkt de Gemeente Leiden momenteel gelukkig anders dan op landelijk niveau het geval is. Wat mij betreft absoluut een positieve beweging. Dat werd al ingezet met voormalig wethouder Jan Jaap de Haan, die stond pal voor de cultuur.’

Dat is zeker fijn, maar er zijn toch ook kleine podia aan het verdwijnen.

‘Momenteel is er nogal wat gaande. Een zaal als de Q-bus bijvoorbeeld, ik vind het kapitaalvernietiging dat die dicht moet. Er is acht ton uitgegeven om het geluidsdicht te maken. Wij moeten in Leiden goed begrijpen dat daar waanzinnige concerten georganiseerd worden, vaak met muzikanten van overzees. Daar komen mensen uit het hele land op af.

Ook een belangrijke factor zijn jonge bandjes die oefenen in de lokalen van het Muziekhuis. Wat komt daarvoor in de plaats? Ik maak me daar zorgen over, want we hebben een plek nodig waar jonge talenten terecht kunnen. Wat ik ook mis is échte samenwerking tussen de podia onderling. Die spirit ontbreekt momenteel, met uitzondering van Peel Slowly and See. Ik heb groot respect voor die organisatie en ook voor hun interessante programma.’

Is Muziekkamer Oegstgeest ook onderdeel van het Leidse muzieklandschap of staan jullie daar los van?

‘Muziekkamer Oegstgeest gaat helemaal niet over Oegstgeest alleen, we denken meer regiogericht. We organiseren ook concerten in Scheltema en organiseren samen met het SOL kinderworkshops in verschillende buurtcentra in Leiden. We moeten juist voorbij de grenzen van Leiden denken.’

Welk concert mogen we de komende tijd zeker niet missen?

‘Nynke Laverman, daar zijn we erg blij mee. Ik ben zekd al fan sinds 2009. Toen probeerde ik samen met Hans Parlevliet al om haar naar de Stadsgehoorzaal te krijgen voor de Jazzweek maar dat is toen afgelast vanwege de crisis. Haar laatste album PLANT gaat over het voortbestaan van de aarde, het komt binnenkort uit en ik heb al een stukje mogen horen, prachtig. Op 17 december staat ze in het Trefpunt. Het wordt een unieke voorstelling met waanzinnige decors, videokunst en vooral zeer indrukwekkende muziek.’

Ook organiseer je workshops, hoe kwam dat tot stand?

‘Ooit was ik zelf aanwezig bij een workshop van Amerikaanse muzikanten, waaronder de originele drummer van Miami Sound Machine. Die groep weet kinderen te bereiken in achterstandswijken in bijvoorbeeld New York, kinderen die anders nauwelijks met muziek in aanraking komen. Daar heb me sterk door laten inspireren. Daarom wil ik ook zeker geen geld vragen voor de workshops.’

Kun je een programmaonderdeel van komende tijd uitlichten?

‘Joseph Bowie komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, hij is de man die de legendarische band Dfunkt heeft opgericht. Ongeacht genre gaan zijn workshops over zelfvertrouwen, zelfexpressie en samenwerking. Op 22 september komt hij opnieuw, al weten we nog niet op welke locatie precies. We willen dat kinderen uit alle wijken kunnen meedoen, daarom is het gratis en laagdrempelig.’

Meer informatie over de workshops is te vinden op www.mu6.nl. Kijk hier voor het programma van Muziekkamer Oegstgeest.

Op de foto: Martin met zijn kleinkinderen Jair en Jaylen, gemaakt door Lisa Rohde.

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Sophie Jansen
december 2, 2021
Anne van den Dool
november 18, 2021
Sophie Jansen
november 16, 2021