Het is een vreemde tijd om een evenement te organiseren, dat is geen nieuws. Maar voor Wavelength, het jaarlijkse festival waarop muziek en wetenschap samenkomen en dat zelfs plaatsvindt op het Bio Science Park, is de huidige situatie ook een kans. Kunst en wetenschap staan dicht bij elkaar en zijn niet twee losse pijlers, dat laat dit jaar zeker zien. En dus besloten organisatoren Fien Duijnmayer en Daniel Broncano dat Wavelength met een aangepast programma doorgaat. Een programma waarin zogeheten ‘rampliederen’ centraal staan. De dertig beschikbare tickets voor fysieke aanwezigheid zijn al lang en breed uitverkocht, maar het digitale programma is komende zaterdag voor iedereen beschikbaar. Fien en Daniel vertellen waarom Wavelength dit jaar onmisbaar is.

Fien: ‘In maart wisten we eigenlijk al dat een gewone festivaleditie er dit jaar niet in zat. We waren net al onze plannen aan het uitdenken en toen begon de coronacrisis. Subsidieaanvragen en projectplannen hebben we allemaal on hold gezet omdat we niet wisten hoe het najaar eruit ging zien.’

Daniel: ‘In de zomer besloten we dat het belangrijk was om wel door te gaan en iets van betekenis te doen. Het Bio Science Park is nu relevanter dan ooit, er wordt daar op dit moment een vaccin ontwikkeld. We verbinden het programma dit jaar met wat er in de buitenwereld gebeurt.

Fien: ‘We zijn er dit jaar vanwege de relevantie van het Bio Science Park, maar ook om juist nu een podium te kunnen bieden aan kunstenaars.’

LeidsCement: Dit is een tijd waarop de twee onderwerpen van Wavelength, kunst en wetenschap, juist ontzettend samenkomen. Dat lijkt me een verantwoordelijkheid maar het is vast ook leuk.

Fien: ‘Het is een verantwoordelijkheid om als festival nu wel je moment te pakken en het is zeker leuk. Ik heb de laatste tijd ook zoveel geleerd over wat er allemaal gebeurt op het Bio Science Park. Dat verhaal vertellen is waar Wavelength altijd voor gestaan heeft. In verbinding met kunst is dat onze essentie.’

Daniel: ‘Wat er op het Bio Science Park gebeurt is essentieel, daar hoeven we niet over te debatteren. Maar uiteindelijk zijn alle banen essentieel, zolang iemand er van kan leven. Wij in de culturele sector hebben de verantwoordelijkheid om ingewikkelde zaken begrijpelijk en voelbaar te maken. Het is niet makkelijk, maar dan moeten we nu maar even twee keer zo hard werken om alles opnieuw te regelen.’

Camerata Trajectina

Rampliederen werden het hoofdonderwerp van dit jaar. Wat is een ramplied en hoe kwamen jullie tot dit programma?

Fien: ‘Het programma is ontwikkeld door muziekensemble Camerata Trajectina, vanuit een onderzoek met Lotte Jensen van de Radboud Universiteit naar de verwerking van rampen in media. Toen we het project tegenkwamen voelden we meteen de verbinding met Leiden. Het verbindt de realiteit van nu met een historisch perspectief. Als onderdeel van het programma hebben wij een interview afgenomen met Lotte over haar onderzoek, de oorsprong en de functie van deze liederen. ‘

Daniel: ‘Het onderzoek van Lotte is ongelooflijk, het geeft weer wat de functie van literatuur en muziek is in tijden van crisis. Wat betreft het gevoel van gemeenschap is er de afgelopen 500 jaar weinig veranderd. Mensen komen samen rond muziek en schoonheid, zoals je bijvoorbeeld kon zien bij de ‘balkonscènes’ in de lente en bij alle ‘Instagramconcerten’ van de afgelopen tijd. Wat eeuwen geleden anders was dan nu, was dat deze teksten en muziek ook hielpen met vertellen wat er gebeurde. Ze verspreidden het nieuws, soms tot in de gruwelijke details aan toe. Lotte vertelt over die functies: soms gaat het om schoonheid, soms om het verhogen van de gemoederen en soms de meer praktische functie van nieuws verspreiden.’

Fien: ‘Lotte en Camerata Trajectina zijn een samenwerking aangegaan om een aantal van deze liederen uit te voeren. Op Wavelength gaan ze het voor de eerste keer op een podium laten horen, dat wordt heel bijzonder. De liederen gaan echt over van alles, van de Watersnoodramp tot de Spaanse griep, cholera, de pest… Ze gaan zelfs een lied over corona zingen.’

Dit programma en jullie festival in het algemeen laten zien dat kunst en kennis niet twee losse pilaren zijn, maar dat ze juist samen vallen.

Fien: ‘We hebben het programma uitgebreid met een video-interview met Ingrid de Visser en Adam Cohen van het Centre for Human Drug Research. Zij zijn om dit moment coronavaccins aan het testen, waaronder dat van Janssen Pharmaceutical dat deels op het Bio Science Park ontwikkeld wordt. Een heel interessant gesprek over wat een vaccin nu precies is, hoe het ontwikkeld is en hoe het in zo’n korte tijd gemaakt kan worden en toch veilig blijven. Op die manier betrekken we de huidige crisis in het programma.’

Durven jullie al uit te kijken naar volgend jaar? Zien we elkaar dan weer gewoon in het echt?

Fien: ‘Dat is wel de bedoeling. Juist doordat we dit nu doen, hopen we te laten zien dat het in iedere omstandigheid mogelijk is om iets te organiseren, om een verhaal te vertellen en muziek te laten klinken. Ook al ziet 2021 er misschien nog niet helemaal uit zoals we zouden willen, ik denk dat we een weg gaan vinden.’

Daniel: ‘Voor een evenement als het onze is de brug naar het nieuwe normaal niet zo groot. We kunnen ons goed aanpassen aan wat er komt in de toekomst.’

Wavelength 2020 vindt plaats op zaterdag 28 november om 20:00u. Live meekijken kan hier en ook via Facebook.  

Sophie Jansen

Sophie Jansen

Andere berichten

Anne van den Dool
oktober 31, 2022
Anne van den Dool
september 19, 2022
Anne van den Dool
augustus 10, 2022